Tarihçe

05.05.2020 3151

Yaratan rabbinin adıyla oku

O, insanı bir kan pıhtısından yarattı

Oku , Rabbin sonsuz kerem sahibidir

O Rab ki, kalemle yazmayı öğretti

İnsana bilmediği şeyleri öğretti

(Alak suresi 1-5)

  

Doğu ve Batı medeniyetlerinin kavşak noktasında bulunan Türkiye, sahip olduğu coğrafi konumun verdiği zenginlik ve güçle, Avrupa´nın sosyal yaşam standartlarının kıyısında lider ve örnek bir Müslüman ülke olarak öne çıkıyor. Türkiye´yi örnek hale getiren ise tarih boyunca bilimin, fennin, hukukun, adaletin ve siyasetin en mükemmel örneklerine ev sahipliği yapan Anadolu´nun manevi ve kültürel zenginlikle yoğrulan medeniyet hamuru... İmam Hatip Liseleri de işte bu ülkeyi meydana getiren Anadolu insanının içinden çıkan en önemli toplumsal yansımalardan birisi... Kuruluşundan bugüne kadar ortaya çıkış şekli, yapısı, müfredatı, öğrencileri ve mezunlarıyla Türkiye´nin en önemli yapı taşlarından biri olan bu okullar, doğdukları Milli Mücadele yıllarından bugüne kadar, daima gündemde ve sosyal bir gerçek olarak varlıklarını muhafaza ediyor. İmam Hatip Liseleri, hemen her iktidar döneminde olumlu ya da olumsuz bakış açılarıyla şekillenen tartışmaların odak noktası olurken, bugün de gündemdeki yerini koruyor.

 

Bugünkü İmam Hatip Liseleri'nin kökü olarak 1913 yılında İmam Hatip yetiştirmek üzere açılan ve daha sonra Medresetü-l Vaazin ile birleştirilerek Medresetü-l İrşad adını alan Medresetü-l Eimmeti vel Hutaba, kabul edilebilir. Bu okullar ömürlerini 3 Mart 1924 tarihli Tevhid-i Tedrisat Kanunu'na kadar sürdürmüştür.

 

Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun din görevlisi eğitimini düzenleyen 4. maddesi imamlık ve hatiplik gibi dini hizmetlerin görülebilmesi için ayrı okullar açılmasını öngörüyordu. Kanunda öngörülen bu okullar, 1924 yılında İmam Hatip Mektepleri adı altında 29 merkezde açıldı. Okullar, 4 yıllık ortaöğrenim seviyesinde idi. İmam Hatip Mektepleri 1930'da öğrenci azlığı nedeniyle kapatılmıştır.

1949 yılında ortaokul mezunu, askerliğini yapmış kimselerin alındığı 10 ay süreli İmam Hatip Kursları açılarak din hizmeti görevlisi yetiştirme uygulaması başladı. 1949 sonuna kadar 50 kişinin mezun olduğu bu kursların süresi daha sonra iki yıla çıkarıldı ve meslek okulu mezunlarının da kurslara girmesine imkan verildi.

 

1950 seçimlerinden sonra iktidara geçen Demokrat Parti, seçim dönemlerine söz vermiş olduğu İmam Hatip Okulları'nı , halka verdiği sözü tutarak iktidarının ilk yılında açtı. Birinci devresi 4, ikinci devresi 3 yıl olan 7 yıl süreli ve bir bütün teşkil eden İmam Hatip Okulları 1951-1952 döneminde 7 ilde açıldı. Bu okullardan birisi de Isparta İmam – Hatip Lisesi'dir.

Isparta İmam Hatip Lisesi ilk olarak 1951 tarihinde bu günkü Devlet Hastanesi'nin bulunduğu yerde ahşap bir binada 50-60 kişilik bir öğrenci mevcudu ile eğitim öğretime Okul Müdürü Hüseyin DUYSAK nezaretinde başladı. Daha sonra halen Kültür Sarayı'nın bulunduğu mahaldeki Belediye binasında eğitim öğretime devam eden okulumuz, 1953 yılında temeli atılan bugünkü binasına 1955 yılında taşındı. Binanın yapımında Mehmet SOYMEN hocanın önderliğinde Ispartalı hayırseverlerin büyük katkıları olmuştur. Bodrum üzerine 2 kat olarak inşa edilen okul binası öğrenci sayısında artma sebebiyle yeterli gelmediğinden üçüncü katın inşasına başlandı ve kısa sürede bitirildi.Kız öğrencilerin de okula kabul edilmesiyle birlikte okul binası yetersiz gelmeye başladı.Daha sonra kız öğrenciler için Demirköprü mevkiindeki bina tahsis edildi.

1963-64 öğretim yılında Devlet Parasız Yatılılık sınavı açılarak yatılı olan okulumuz 1963 yılında yapımına başlanılan yeni pansiyon binasının hizmete girmesiyle biraz daha rahatlamış, eğitim öğretim hizmetleri daha iyi ortamda verilmeye başlanmıştır.

 

         Okulumuz da diğer İmam-Hatip Liseleri gibi özellikle diğer okul öğrencileriyle eşit şartlarda yarıştıkları 1973-1997 döneminde, başta üniversite sınavları olmak üzere kültürel ve bilimsel faaliyetlerde başarılar elde etti. Elde edilen bu başarılardan rahatsız olanlar 16 Ağustos 1997 tarih 4308 sayılı yasa ile eğitimi kesinsiz hale getirerek ve  üniversite sınavlarında kat sayı uygulayarak İmam-Hatiplere darbe vurdular. Okulumuzda bu durumdan olumsuz etkilendi ve  öğrenci sayısı hızla düşmeye başladı. Fakat okula gönül verenlerin çalışmaları,okulun harcında emeği ve gözyaşı bulunanların duaları, İmam-Hatip Lisesi'ne gönül verenlerin, çocuklarını bu okullara göndermesiyle, İmam – Hatipleri yok etmek isteyen iradenin çabalarını boşa çıkardılar.

 

2010 yılında katsayılarda eşitliği sağlayan iyileştirmeler sonucunda okulumuza olan ilgi yeniden artmaya başladı. 2011-2012 eğitim öğretim yılında okulumuzda Anadolu bölümü açılarak öğrenci alınmasıyla birlikte okulumuzun adı da Isparta Anadolu İmam – Hatip Lisesi olarak değişti. 2020 yılırda ise okulumuz sınavla öğrenci alan Proje Okulu olmuştur. 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında proje sınıfına 60 öğrenci almıştır.

 

Bugün okulumuz aynı bahçe içinde iki farklı binada 20 şube  450  öğrenci, 51 öğretmen  ile eğitim öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Sınıflarımızda, toplantı salonunda ve etkinlik sınıflarında akıllı tahta ile ders işlenebilmektedir. Binalarımız kız ve erkek olarak ayrılmaktadır.

 

Okulumuzda bir rehber öğretmeni ve iki ayrı rehberlik odası bulunmaktadır. Buralarda kişisel sorunu olan öğrencilerle görüşmelerin yanı sıra, öğrencilerimize yönelik ders çalışma programları yapılmakta, sınıf rehber öğretmeleri ile birlikte öğrencilere yönelik ortak çalışmaların planlamalar yapılmakta  ve bu çalışma planları uygulanarak gerekli değerlendirmelerde bulunulmaktadır. İlgili sınıf öğretmeni,rehberlik öğretmeni ve bir okul idaresinden oluşturulan bir ekiple aile ziyaretleri yapılmak suretiyle öğrencilerimiz daha iyi tanınmaya çalışılmaktadır.

 

Bilişim ve teknoloji sınıfından , öğrencilerimizin internet ile bilgiye daha kolay erişebilmeleri için faydalanmaları sağlanmakta ;öğrencilerimizin TYT ve AYT'ye daha iyi hazırlanabilmelerini sağlamak için aylık periyotlar halinde deneme sınavları yapılmaktadır.

 

Yine aynı bahçe içerisinde pansiyon binası bulunup şu anda 110 öğrenci yatılı olarak barınmaktadır. Pansiyonda kalan öğrencilerimiz nöbetçi öğretmenler nezaretinde etütlerini, ibadetlerini pansiyon mescidinde yapmakta, yemeklerini pansiyon yemekhanesinde yemektedir. Gündüzlü öğrencilerimiz de öğle yemeklerini ücret karşılığı pansiyon yemekhanesinde yeme imkanına sahiptir.

 

Sosyal, sportif ve kültürel faaliyetleri yürütebilmek için okulumuz geniş bir bahçeye, mesleki temel baş vuru kitapların yanı sıra Türk ve dünya edebiyatının önemli şair ve yazarların kitaplarından oluşan, kitap sayısı beş bini aşan  bir kütüphaneye, etkinlik odalarına  ve öğrencilerimizin teneffüslerde ve öğle arası yararlanabileceği nezih bir kantine sahiptir. Ayrıca kız ve erkek öğrencilerimizin ibadetlerini rahatça yapabilmeleri için ayrı ayrı mescitlerimiz bulunmaktadır.

 

Yıl içerisinde gerek okulumuz içinde düzenlenen kültürel ve mesleki yarışmalar ve etkinlerle; gerekse il içindeki yarışmalar ve etkinliklere katılmak suretiyle öğrencilerimizin sosyal ve kültürel gelişmişliklerine katkı sağlanılmakta ve başarılı sonuçlar alınmaktadır.Arapça etkinlikler yarışmasında hitabet ve Arapça bilgi yarışmasında birincilik, Mehmet Akif Ersoy ve İstiklal Marşı konulu yarışmalarda il birinciliği ve üçüncülüğü,Öğretmenler günü konulu yarışmada il birinciliği, bu başarılarımızdan bazılarıdır. Yine yıl sonu etkinlikleri yapılmak suretiyle yıl içindeki  çalışmalar halkın ve velilerimizin beğenisine sunulmaktadır.

 

Her yıl haziran ayı içinde eski ve yeni mezunları bir araya getiren geleneksel pilav günü düzenlenmek suretiyle geçmiş ile bugün arasında köprü kurulmakta, eski mezunların hatıralarını yad etmeleri sağlanmaktadır.

 

Binasının yapımında halkımızın emeği, göz yaşı, alın teri ve duası olan okulumuz , kuruluşundan bu yana binlerce din adamı, bilim adamı, yönetici yetiştirmiş. Bundan sonra da aynı azim ve kararlılıkla yeni başarılara yelken açacak ve İmam – Hatip tarihine adını bir kez daha altın harflerle yazdıracaktır.

 

Nasıl ki bir ırmak sonunda yatağını bulursa, nasıl ki aşılmaz sanılan yüce dağlar aşılırsa, nasıl ki  bir kardelen çiçeği buzu delerek yüzeye çıkarsa, nasıl büyükten daha büyük bir Allah varsa ve onun yardımı elimizin üzerinde olacaksa ne gam!

 

Her eylem yeniden diriltir beni

Nehirler düşlerim göl kenarında